Translate

tirsdag 10. juli 2012

Grafikk av Jonny Andvik

Fra jeg som ung mann tok i en rissenål for første gang i grafikkstudioet ved Exeter College of Art and Design i England, har jeg vært hektet på det mediet. Året var 1989. Jeg arbeidet i det billigste materialet; tinn. Men for trykking av noen få originaler var det greit nok. Senere da jeg utviklet mitt eget grafikkverksted ved Atelier Andvik i Porsgrunn, gikk jeg dypere og grundig til verks; kobberplater, syreetsning, poleringsnål og time etter time med testing og trykking på innkjøpt dyptrykkspresse inntil resultatet ble slik det skulle være; prikkfrie solide trykk med detaljerikdom. Mestertrykkere som Rembrandt, Whistler og Zorn ble gransket for å lære seg alle knepene.

Lang tid er gått siden den gang, en rekke bilder er det blitt; til nå over 60 forskjellige motiver. Og flere er under utvikling. Grafikk er et populært uttrykk og Norge ligger langt frem som marked.

Eksempler på Andviks grafikk:

Betroelser
Elskere

Leopold

Kjærlighetsbarnet

Kveldsbadet

Nattkyss

Nøkken

Nøkken

Skumringstimen

Sommerkveld

Sommernatt

Sunrise

Vuggesang

Shining eyes

Shining eyes

The Pond

Embrace

Jomfruland i sikte

Primavera

Er du interessert i min grafikk og ønsker ett motiv eller ønsker å skape deg en samling, kan du ved henvendelse på post@andvik.com motta tilbud og inngå abonnementsavtale på "Andvik eksklusiv grafikk" - serier av grafikk du ikke finner på auksjon.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar